Tekenen op gevelaanzichten

Tekenen op gevelaanzichten

Introductie

Binnen WAVEDESK heeft u de mogelijkheid om te tekenen op gevelaanzichten.
Hiervoor kan u gebruik maken van vaste objecten, zelfgemaakte objecten en templates (combinatie van objecten).

Hierbij gaat het platform als volgt te werk:
  1. Ter hoogte van mappen in uw mappenstructuur die zijn aangegeven als afbeeldingen beschikt u over een bijkomende snelkoppeling voor de gevelzichten
  2. U kan gevelzichten plaatsen op de afbeeldingen en als er al gevelzichten aanwezig waren, dan worden deze automatisch teruggeplaatst
  3. U beschikt over een snelkoppeling binnen de module om uw definitie op te slaan, hierbij zal het platform bijkomend een afbeelding opslaan met inbegrip van de gevelzichten in de map waarvan werd aangegeven dat deze moet gebruikt worden voor de gevelzichten. Deze afbeeldingen krijgen dezelfde naam als uw originele afbeelding en zal overschreven worden indien deze al bestaat

Structuur

Het venster van de gevelaanzichten is onderverdeeld in 3 delen:
  1. Bovenaan kan u een aantal snelkoppelingen terugvinden
  2. In het centrale gedeelte krijgt u de afbeelding te zien alsook de geplaatste objecten
  3. Links krijgt u de verschillende mappen te zien met vaste objecten, zelfgemaakte objecten en templates

Hoofdvenster voor het tekenen op gevelzichten

Algemene werking

In het centrale gedeelte krijgt u uw oorspronkelijke afbeelding te zien.
Hierop kan u objecten plaatsen die u kan terugvinden in de verschillende folders links.
De objecten kan u plaatsen op uw afbeelding door deze te slepen.
Eens een object is geplaatst op de afbeelding kan u het object gaan manipuleren door gebruik te maken van de verschillende snelkoppelingen die beschikbaar zijn ter hoogte van het object zelf en de snelkoppelingen die beschikbaar zijn bovenaan het venster.

Folderstructuur

Links beschikt u over 4 folders:
  1. Vormen: vormen die vast aanwezig zijn in het platform. Deze lijst met beschikbare vormen kan niet worden aangepast en bevat een aantal vaak gebruikte objecten alsook een object om tekst te plaatsen op de afbeelding
  2. Objecten: dit zijn objecten die werden aangemaakt via het beheer van de objecten voor gevelaanzichten
  3. Afbeeldingen: afbeeldingen die werden toegevoegd aan de editor
  4. Templates: templates zijn gegropeerde objecten die samen zijn bewaard als een template. Templates laten u toe om groepen van objecten in 1x op een afbeelding te plaatsen

Snelkoppelingen

Hieronder geven we een beschrijving  van de verschillende snelkoppelingen die beschikbaar zijn.

Beschikbare snelkoppelingen voor de gevelaanzichten

  1. Het geselecteerde object naar voor verplaatsen
  2. Het geselecteerde object naar achter verplaatsen
  3. De bewerkstatus van het geselecteerde object aanpassen
  4. Inzoomen of uitzoomen
  5. Groeperen van de geselecteerde objecten
  6. Groepering van de geselecteerde objecten opheffen
  7. De afbeelding met inbegrip van de objecten downloaden als een afbeelding
  8. De gegroepeerde objecten opslaan als een template
  9. Snelkoppelingen om de configuratie van de objecten en de templates te openen
  10. Opslaan van de geplaatste objecten alsook een bijkomende afbeelding met inbegrip van de geplaatste objecten in de map die werd opgegeven voor de gevelaanzichten
  11. Snelkoppeling om de module te verlaten

Werken met objecten

In dit onderdeel bespreken we hoe u handelingen kan uitvoeren met de objecten die u op de afbeelding heeft geplaatst.
We bespreken iedere beschikbare handeling afzonderlijk.

Groeperen

Het groeperen van objecten laat u toe om handelingen uit te voeren op meerdere objecten in 1 stap.
Bijkomend geeft u dit de mogelijkheid om de combinatie van objecten op te slaan als een template die u kan hergebruiken.

Om objecten te groeperen, selecteer de gewenste objecten door het vasthouden van de Shift-toets en het aanklikken van de gewenste objecten.
Selecteer hierna de snelkoppeling ‘groeperen’ die u kan terugvinden in de balk boven de afbeelding om de groepering uit te voeren. U krijgt een visuele indicatie van de groepering doordat de ankerpunten zich nu vertonen rond de collectie van gegroepeerde objecten.

Het groeperen van objecten in de gevelaanzichten

Groepering opheffen

Om een groepering op te heffen, selecteer het gegroepeerde object en selecteer de snelkoppeling 'groepering opheffen'. De ankerpunten zullen zich nu verplaatsen naar de individuele objecten.

De groepering opheffen in de gevelaanzichten

Schalen

Beschikbaarheid: individuele objecten en gegroepeerde objecten.

Het schalen van objecten laat u toe om de grootte van het object aan te passen.
Om een object te schalen, selecteer de gewenste objecten, u krijgt nu verschillende ankerpunten te zien rond uw object. U kan uw object schalen door 1 van de ankerpunten te verslepen in de hoeken.

Schalen van objecten in de gevelaanzichten

Uitrekken

Beschikbaarheid: individuele objecten en gegroepeerde objecten.

Het uitrekken van objecten laat u toe om een bepaalde zijde van het object aan te passen. Om een object uit te rekken, selecteer de gewenste objecten, u krijgt nu verschillende ankerpunten te zien rond uw object. U kan uw object uitrekken door 1 van de ankerpunten te versluiten buiten de ankerpunten in de hoeken.

Uitrekken van objecten in de gevelaanzichten

Dupliceren

Beschikbaarheid: individuele objecten en gegroepeerde objecten (na groeperen).

Het dupliceren van objecten laat u toe om een kopie van de objecten aan te maken. Als u meerdere objecten wenst te dupliceren moet u deze eerst groeperen via de snelkoppeling boven de afbeelding. Selecteer het gewenste object of het gewenste groepsobject en klik op de snelkoppeling om te dupliceren.

Dupliceren van objecten in de gevelaanzichten

Verwijderen

Beschikbaarheid: individuele objecten en gegroepeerde objecten (na groeperen).

Het verwijderen van objecten laat u toe om objecten te verwijderen die werden toegevoegd aan de afbeelding. Als u meerdere objecten in 1x wenst te verwijderen moet u deze eerst groeperen via de snelkoppeling boven de afbeelding.
Selecteer het gewenste object of het gewenste groepsobject en klik op de snelkoppeling om te verwijderen.

Verwijderen van objecten in de gevelaanzichten

Spiegelen

Beschikbaarheid: individuele objecten en gegroepeerde objecten (na groeperen).

Het spiegelen van objecten kan u uitvoeren door het ankerpunt te selecteren bovenaan, rechts, onderaan of links. Sleep het ankerpunt over het ankerpunt aan de andere kant van de gekozen zijde. Het object of de groepering van objecten zal zich nu spiegelen.

Spiegelen van objecten in de gevelaanzichten

Roteren

Beschikbaarheid: individuele objecten en gegroepeerde objecten (na groeperen).

Om individuele objecten of gegroepeerde objecten te roteren kan u het speciale ankerpunt gebruiken. Dit ankerpunt staat iets verwijderd van het object / objecten en laat u toe om op een eenvoudige manier te roteren door het verslepen van dit ankerpunt.

Roteren van objecten in de gevelaanzichten

Individuele ankerpunten verslepen

Beschikbaarheid: individuele objecten.

Om individuele ankerpunten te verslepen moet u overstappen naar het beheer van de individuele punten. Dit kunt u doen door op de snelkoppeling om te switchen te klikken. Hierna kan u de individuele punten verslepen. Wanneer u hiermee klaar bent kan u op de snelkoppeling klikken in de balk boven de afbeelding om terug te keren naar ankerpunten op het niveau van het object.

Individuele ankerpunten verslepen van objecten in de gevelaanzichten

Eigenschappen aanpassen

Beschikbaarheid: individuele objecten.

U heeft de mogelijkheid om bepaalde eigenschappen van het geselecteerde object aan te passen.

In functie van het gekozen object beschikt u over de mogelijkheid om:
  1. De dikte van de buitenlijn aan te passen
  2. De kleur van de buitenlijn aan te passen
  3. De opvulkleur aan te passen
Om de eigenschappen aan te passen kan u gebruik maken van de snelkoppeling die u kan terugvinden ter hoogte van het geselecteerde object.

Aanpassen van de eigenschappen van een object in de gevelaanzichten

Afbeeldingen toevoegen aan de map afbeeldingen

U heeft de mogelijkheid om afbeeldingen toe te voegen of te verwijderen in de map afbeeldingen.
Om afbeeldingen toe te voegen kan u klikken op de knop die u onderaan de lijst kan terugvinden. Dit zal automatisch het venster openen om de gewenste afbeelding te selecteren op uw computer. Na selectie van de afbeelding zal deze automatisch in de lijst met beschikbare afbeeldingen komen te staan.

Om een bestaande afbeelding te verwijderen kan u rechts klikken op de afbeelding waarbij u de optie krijgt om deze te verwijderen.

Afbeeldingen toevoegen aan de gevelaanzichten in WAVEDESK

Gegroepeerde objecten opslaan als template

Deze functie is enkel beschikbaar als u een gegroepeerd object hebt geselecteerd in de editor.
Selecteer de snelkoppeling om het gegroepeerde object op te slaan als template.
U krijgt een venster te zien met een voorbeeld van het gegroepeerde object.

Geef hier de naam op van de template (moet uniek zijn) en klik daarna op opslaan.
Het groepsobject zal automatisch beschikbaar komen in de map met de templates.

Verwijderen templates

Templates kan u niet rechtstreeks verwijderen in de mappenstructuur links van de editor.

Klik hiervoor op het icoon instellingen en kies voor configuratie templates.
U krijgt het venster te zien met de al aangemaakte templates.
Hier heeft u de mogelijkheid om een template te verwijderen. Na het verwijderen zal de template automatisch verdwijnen ter hoogte van de beschikbare templates in de linkse mappenstructuur.